La campanya de la renda ja ha començat. Des d'este 8 d'abril i fins al 30 de juny de 2026, més de 20 milions de contribuents hauran de presentar la declaració de l'IRPF segons els ingressos percebuts l'any passat. Per este motiu, en esta guia, trobaràs tota la informació clau per a la declaració de la Renda 2025, així com el llistat de deduccions autonòmiques de la Comunitat Valenciana per a pagar menys.
Principals dates per a la declaració de la renda 2025 – 2026
- 8 d'abril de 2026: comença la campanya de la renda per a presentar les declaracions via online.
- 29 d'abril: s'obri el termini per a demanar cita prèvia per a l'assistència telefònica a través de la web de l'Agència Tributària. Es tracta del pla ‘Le llamamos'.
- 6 de maig: comença l'atenció telefònica de l'Agència Tributària per a presentar la declaració.
- 29 de maig: s'obri el termini per a sol·licitar cita presencial.
- 1 de juny: arranca el termini per a presentar la declaració en les oficines, seguint les cites prèviament fixades als contribuents que ho hagen sol·licitat.
- 25 de juny: últim dia per a domiciliar el pagament si la declaració ix a ingressar.
- 30 de juny: últim dia per a presentar la declaració de la renda 2025.
Llistat de deduccions autonòmiques en la Comunitat Valenciana
En la declaració de la renda d'enguany, algunes de les rebaixes fiscals de la Comunitat Valenciana s'aplicaran als valencians amb un nivell de renda de fins a 60.000 euros en les declaracions individuals i 78.000 en les conjuntes. Les deduccions són les següents:
- Tractaments i cures de persones amb malalties cròniques d'alta complexitat, dany cerebral adquirit o Alzheimer: fins a 100 euros (per a famílies nombroses o monoparentals, el límit puja a 150 euros).
- Despeses de salut bucodental no estètica: fins a 150 euros.
- Despeses relacionades amb la salut mental: fins a 150 euros.
- Despeses d'òptica, com cristalls graduats, lents de contacte i solucions de neteja: fins a 100 euros.
- Per fill o menor en acolliment permanent escolaritzat, tant en centres públics com privats concertats, incloent-hi Educació Primària, Secundària i unitats d'educació especial: 110 euros.
- Per naixement, adopció o acolliment familiar: 300 euros; i 246 euros en cas de part o adopció múltiple.
- Per fills amb discapacitat, ajustats segons el grau de discapacitat i l'existència de germans amb discapacitat: fins a 303 euros.
- Per a famílies nombroses o monoparentals de categoria general i especial: entre 330 i 660 euros.
- Escoletes o centres de primer cicle d'educació infantil per a menors de tres anys: el 15% de les despeses destinades.
- Per fill entre tres i cinc anys per a afavorir la conciliació laboral i familiar, també aplicable a acolliments preadoptius: 460 euros.
- Per contribuents amb discapacitat majors de 65 anys o ascendents majors de 75 anys o amb discapacitat reconeguda: 197 euros.
- Despeses en la pràctica de l'esport, com gimnasos, federacions esportives o entrenadors: es pot desgravar el 30% de la despesa fins a un màxim de 150 euros.
- Despeses derivades de la pràctica de l'activitat musical: fins a 150 euros per la compra d'instruments o partitures, despeses en formació o quotes d'escoles, conservatoris o societats musicals.
Ajudes DANA que han de declarar-se en la renda
Subvencions del Pla Reinicia Auto+, que permet a les persones afectades per la DANA accedir a fons per a la compra d'un vehicle nou. Esta subvenció no està exempta de tributació, i segons la normativa actual, s'ha de declarar en la declaració de la renda d'este any. Els beneficiaris han d'incloure este ingrés com una subvenció subjecta a IRPF, llevat que es publique una normativa específica que modifique esta condició.
Les ajudes proporcionades per entitats privades, com fundacions, empreses o institucions de caràcter solidari, sí que tributen en l'IRPF. Generalment es consideren rendiments del treball, excepte que puguen acreditar-se com a donacions amb certificació legal.
Respecte als autònoms, les ajudes que es concedixen en concepte de renda complementària de subsistència, per a contribuir a reprendre l'activitat econòmica i mantindre l'ocupació de les persones treballadores autònomes dels municipis de la Comunitat Valenciana afectats per la DANA d'octubre de 2024, els beneficiaris de la qual són les persones físiques autònomes sense treballadors per compte d'altri contractats. L'import és de 3.000 €.
Atenent el seu objecte, es qualifiquen de Rendiments d'Activitats Econòmiques i es trobaven exemptes en virtut del que es disposa pel Reial decret llei 16/2025 i el Reial decret llei 2/2026, per remissió a la DONA 5a de la Llei 35/2006 de l'impost sobre la renda de les persones físiques. No obstant això, al no haver sigut convalidats pel Congrés cap dels reials decrets llei, queden sense efecte les exempcions en ells previstes i han de declarar-se estes ajudes com a ingressos de l'activitat econòmica, en concret com a subvencions corrents. No es qualifiquen de guany patrimonial, pel fet que no es troben condicionades al fet que el beneficiari haja patit danys.
La resta d'ajudes estaran exemptes. Això sí, és recomanable conservar tots els certificats oficials de danys i documentació relativa a les ajudes rebudes. Estos documents poden ser necessaris per a justificar l'exempció o inclusió de determinats ingressos.
Cal incloure els Bizum en la declaració de la renda?
Esta és altra de les preguntes que, cada any, es realitzen els contribuents. Doncs bé, no és obligatori declarar els diners percebuts a través del Bizum, sempre que no estiga relacionat amb una activitat econòmica o supose un guany patrimonial.