L’evolució del disseny en la gràfica de les fruites arriba a Madrid amb una exposició coproduïda entre el Centre del Carme i CentroCentro

‘Fruites de disseny’ també compta amb la coproducció de València Capital Mundial del Disseny 2022 i podrà disfrutar-se al maig al CCCC

Guardar

Part de la gràfica de marques de fruites que forma part de 'Fruites de disseny'
Part de la gràfica de marques de fruites que forma part de 'Fruites de disseny'

L’exposició ‘Fruites de disseny’ arriba a Madrid per a acostar-hi la gràfica de les marques de fruita i la seua evolució des de la dècada dels cinquanta. Es tracta d’una mostra coproduïda entre el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), València Capital Mundial del Disseny 2022 i CentroCentro, espai en què s’exposa des del 10 de febrer fins al 15 de maig.

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), mitjançant el CCCC, s’uneix a la celebració de València Capital Mundial del Disseny 2022, una gran fita que projecta internacionalment els professionals del disseny i les seues creacions i instal·lacions. Al llarg de l’any, el públic podrà repensar la societat des del punt de vista del disseny mitjançant activitats i exposicions coproduïdes amb València Capital Mundial del Disseny i altres entitats, com en aquest cas.

“‘Fruites de disseny’ ens permet conéixer més de prop il·lustracions i gràfiques que moltes vegades passen desapercebudes en el nostre dia a dia, però que han anat evolucionant quant a tècniques d’impressió, colors i tipografies des dels anys cinquanta. Una bona oportunitat per a visibilitzar la presència del disseny en el nostre entorn més pròxim i en un producte tradicional de la identitat valenciana com la taronja”, explica José Luis Pérez Pont, director del CMCV i del CCCC.

En una línia semblant es pronuncia Xavi Calvo, director de València Capital Mundial del Disseny 2022: “Des d’inicis del segle XX, la il·lustració, l’art i el disseny han estat molt presents en elements quotidians com l’etiquetatge i l’embolcall de les fruites que històricament hem exportat des de la Comunitat Valenciana, especialment en el cas dels cítrics. Des del punt de vista del patrimoni i la cultura, aquestes etiquetes i les seues aplicacions gràfiques a paper de seda o caixes poden ser considerades autèntiques joies”.

“Així, doncs, l’exposició ‘Fruites de disseny’ es converteix en una mostra de creativitat desbordant, pròpia d’una època daurada de les nostres indústries gràfiques, que hui atorga el seu merescut reconeixement al talent valencià”, afig el director.

Un arxiu heterogeni en constant evolució

La imatge que embolica les fruites és part de la gràfica quotidiana dels consumidors d’Espanya i d’Europa. L’estudi de disseny El vivero proposa un projecte d’investigació i recuperació de la gràfica de les marques de fruites, posant el focus en dissenys creats des de finals dels anys cinquanta. Dissenys populars, alguns dels quals fa anys que estan entre nosaltres, que es van actualitzant quasi inadvertidament per a la societat. 

En aquest període, des de la reactivació econòmica del final de la postguerra, es genera un canvi d’estil respecte a les creacions de principis del segle XX, estimulat per la renovació de les tècniques d’impressió. Si abans la imatge de la fruita es basava en il·lustracions elaborades, ara el que preval és la gràfica, amb dissenys centrats en la tipografia, basats en colors plans i cridaners, al voltant de marques amb noms sorprenents com ara Delirio, Fantasía, Fetiche, Filósofo, Infinita, La Deseada, Solita, La Soculente, Pillín, Pirulí, Top, etc.

Així, ‘Fruites de disseny’ mostra més de 250 papers de seda, 120 caixes i 360 etiquetes. Aquesta selecció no pretén ser completa o definitiva, sinó un arxiu obert que reuneix mostres que s’han recollit durant anys en fruiteries de barri, a les quals s’han sumat exemplars de col·leccionistes, provinents de visites a mercats centrals, impremtes, fàbriques de caixes i comercialitzadores de fruites.

CentroCentro i, posteriorment, el Centre del Carme de València, presenten una selecció d’aquestes marques, en què s’identifica el disseny d’excel·lència en productes que ens rodegen, es destaca el valor del treball de creadors i dissenyadors locals moltes vegades desconeguts, el treball dels quals s’emmarca en l’ambient de disseny contemporani.

El vivero és un estudi fundat en 2004 per Florencia Grassi, dissenyadora gràfica i sociòloga especialitzada en comunicació de projectes artístics i culturals, identitat visual i disseny de publicacions, i Leandro Lattes, dissenyador industrial especialitzat en disseny d’exposicions i desenvolupament d’identitat visual per a projectes culturals.

La mostra és una coproducció entre CentroCentro, Centre del Carme Cultura Contemporània i València Capital Mundial del Disseny 2022, un projecte inclòs en aquesta capitalitat i en Madrid Design Festival 2022. Els valencians i valencianes podran gaudir-la, entre maig i juliol, a la Sala Zero del CCCC.

Arxivat a:

Destacats